Wielki Makro Świat

Fotografia jest doskonałym narzędziem poznawczym.

Od czasu jej wynalezienia w 1839 roku przeszła wiele etapów rozwoju znacznie poszerzając swoje możliwości. W zależności od zastosowanych technik i technologii fotografia umożliwiała dokumentowanie i poznawanie otaczającego nas świata początkowo w postaci czarno-białych obrazów o niepełnym zakresie reprodukcji barw, później już materiałów uczulonych panchromatycznie i na koniec koloru, którego technologia reprodukcji przeszła skomplikowaną drogę począwszy od technik bazujących na podłożu szklanym i żelatynowym, aż do XXI wieku, w którym na dobre zmieniła swoją analogową naturę na zapis cyfrowy z wykorzystaniem efektu fotoelektrycznego wyjaśnionego i matematycznie opisanego przez Alberta Einsteina.

 

Oprócz rozwoju samego medium i sposobu rejestracji obrazu fotograficznego długą drogę przeszła stosowana w fotografii optyka. Rozwijały się obiektywy służące do badań astronomicznych, teleobiektywy do fotografowania z dużych odległości, jak i makro i mikro służące do penetracji świata niewidocznego gołym okiem.

 

Możemy obecnie obserwować świat mikro i nanometrów za pomocą zaawansowanych mikroskopów jak również penetrować świat dostępny w skali makro za pomocą doskonałych obiektywów i aparatów wyposażonych w matryce cyfrowe o olbrzymiej rozdzielczości.

 

I właśnie takie aparaty wyposażone w obiektywy makro i matryce 50 do 80 Mpx zainspirowały nas do stworzenia portretów owadów przedstawianych w skali ponad 20-to krotnego powiększenia z olbrzymią rozdzielczością obrazu.

 

Aby takie fotografie były możliwe do uzyskania została wykorzystana technologia warstwowego wykonania zdjęć owadów ze zmieniającą się płaszczyzną ostrości, a następnie połączenie kilkunastu lub kilkudziesięciu tak wykonanych fotografii w jedną końcową, o zakresie głębi ostrości niemożliwej do uzyskania za pomocą pojedynczego zdjęcia wykonywanego nawet przy bardzo małym otworze przysłony obiektywu.

Tak wykonane fotografie zadziwiają jakością obrazu i jednocześnie odrealniają przedmiot zdjęcia, ponieważ wszyscy odczuwamy, że obraz makro zawsze jest częściowo nieostry, co wynika z natury fotografii makroskopowej. Oglądając owady tak mocno powiększone i ostre w każdym szczególe zastanawiamy się jak duże są one w rzeczywistości.

 

Autorzy tym sposobem zapraszają widzów do zabawy w odkrywanie natury i struktur owadów przedstawionych hiperrealistycznie. Na wielu z nich dostrzegamy struktury i kształty, które możemy odnaleźć w wielu produktach współczesnej cywilizacji.